فدراسیون بودو آسیا وایرانWORLD BUDO MARTIAL ARTS FEDERATION OF IRAN
کمیته داوران فدراسیون کشتی، آخرین مقررات بینالمللی کشتی آزاد و فرنگی در سال ۲۰۱۳ میلادی را اعلام کر
7 / 5 / 1392برچسب:, :: 12:11 قبل از ظهر :: نويسنده : سعيد سليمانزاده
کمیته داوران فدراسیون کشتی، آخرین مقررات بینالمللی کشتی آزاد و فرنگی در سال ۲۰۱۳ میلادی را اعلام کرد. به نقل فدراسیون کشتی، آخرین مقررات بینالمللی کشتی آزاد و فرنگی (2013)به شرح زیر است: مدت زمان کشتی: 1- زمان کشتی در رده سنی نونهالان، نوجوانان و پیشکسوتان دو تایم دو دقیقهای با 30 ثانیه استراحت بین دو تایم است. 2- زمان کشتی در رده سنی جوانان و بزرگسالان دو تایم سه دقیقهای با 30 ثانیه استراحت بین دو تایم است. شرایط پیروزی در صورت اتمام وقت قانونی مسابقه: 1- مجموع امتیازات دو تایم محاسبه و برنده اعلام میشود. 2- اگر در پایان وقت قانونی مسابقه امتیازات دو کشتیگیر، 1-1 ، 2-2 ، 3-3 و .... به پایان برسد کشتیگیر پیروز طبق اولویت و شرایط زیر مشخص میشود: الف ) کشتیگیری که دارای امتیازات بزرگتر (با ارزشتر) باشد. ب) کشتیگیری که دارای اخطارهای کمتری باشد. (P O) ج) کشتیگیری که آخرین امتیاز را کسب کرده باشد. وضعیت مخصوص که فقط شامل فرنگی است: اگر کشتی با نتیجه 0-0 به پایان برسد: الف: کشتیگیری که تعداد P یا اخطار کمتری دریافت کرده باشد برنده است. ب: در صورت برابر بودن P کشتیگیری که آخرین بار به عنوان کشتیگیر فعال معرفی میشود برنده است. پیروزی با امتیاز عالی: در هر زمانی که کشتیگیری اختلاف امتیازاتش با حریف هفت و یا بیشتر باشد (در صورتی که هیچکدام از دو حریف در حالت خطر نباشند) کشتی توسط داور وسط قطع و با تأیید رئیس تشک دست برنده به علامت کشتیگیر پیروز با امتیاز عالی بالا میرود. در این شرایط اگر بازنده امتیازی کسب نکرده باشد امتیازات مثبت 4-0 و در صورتیکه بازنده امتیازی داشته باشد امتیازات مثبت 4-1 ثبت خواهد شد. اجرای فنون و تکنیکهای برتر: کشتیگیری که دو بار فن سه امتیازی اجرا کند اگر جمع امتیازاتش از حریف بیشتر باشد کشتی توسط داور وسط قطع و مجری دو فن سه امتیازی بعنوان برنده با امتیاز عالی معرفی میشود؛ در این شرایط اگر مدافع امتیازی داشته باشد امتیازات مثبت 4-1 ولی چنانچه مدافع امتیازی نداشته باشد امتیازات مثبت 4-0 خواهد بود. در صورتیکه کشتیگیری دومین فن سه امتیازی را اجرا کند، اما جمع امتیازاتش با حریف برابر باشد کشتی باید تا پایان وقت قانونی ادامه پیدا کند در این شرایط پس از پایان وقت دوم کشتیگیری که امتیازاتش بیشتر باشد برنده میشود. باید توجه داشت اگر دومین فن سه امتیازی اجرا شد و مدافع به حالت خطر قرار گرفت یک امتیاز شمارش پنج ثانیه روی پل به دلیل اینکه ادامه فن سه امتیازی است محاسبه و باعث برتری مجری میشود. اجرای فن 5 امتیازی: در هر زمان کشتیگیری فن پنج امتیازی اجرا نماید پس از اینکه حریفش از حالت خطر خارج شد کشتی قطع و کشتیگیر مجری با امتیاز مثبت 4-1 و یا 4-0 برنده میشود (مدافع اگر امتیازی داشته باشد 4-1) باید توجه داشت در اجرای فن پنج امتیازی و پیروزی بر حریف نیازی نیست که مجری فن حتماً امتیازاتش از حریف بیشتر باشد. ترغیب کشتیگیران به فعالیت بیشتر، ریسک و اجرای فن: برای تشویق کشتیگیری که دست به ریسک میزند مقرر شد اگر کشتیگیری فنی اجرا کند، اما بدون عکسالعمل حریف بلافاصله خود (مجری) در خاک بنشیند داور کشتی را با تأیید قاضی و رئیس تشک قطع میکند و کشتیگیران را دعوت به ادامه فعالیت در سرپا کند. وظیفه مربیان در زمان استراحت بین دو تایم: مربیان علاوه بر راهنمایی کشتیگیرانشان بدون دخالت در امر داوری و فقط از روی صندلی کوچ میتوانند در بین دو تایم به کشتیگیرانشان آب دهند. جرایم کم کاری در کشتی آزاد: در هر زمانی که تیم داوری نظر دهد که کشتیگیری کم کار است، سر میگذارد یا مانع اجرای فن حریف میشود به کشتیگیر کم کار با قطع کشتی تذکر میدهد و در برگه داوری برای مدافع P ثبت میشود و در صورت تکرار قطع میشود و یک زمان 30 ثانیهای به نام زمان فعال آغاز میشود. اگر در این مدت 30 ثانیه هر کدام از کشتیگیران امتیازی دریافت کنند جریمه کشتیگیر غیرفعال ملغی میشود، اما اگر هیچکدام امتیازی نگیرند در پایان 30 ثانیه کشتی قطع میشود و یک اخطار به خاطی و یک امتیاز به حریفش داده میشود. (برای اجرای قانون 30 ثانیه فعال در هر تایم باید حداقل 30 ثانیه زمان تا پایان آن تایم باقیمانده باشد) باید توجه داشت اگر هیچکدام از کشتیگیران در رده سنی جوانان یا بزرگسالان در دو دقیقه اول تایم اول و یا در رده سنی نونهالان و نوجوانان در یک دقیقه اول تایم اول پس از تذکر اول موفق به کسب امتیاز نشوند تیم داوری موظف است یکی از کشتیگیران را به عنوان کشتیگیر کم کار انتخاب کند و مرحله 30 ثانیه زمان فعال را در مورد او به اجرا گذارند. جرایم کم کاری در کشتی فرنگی: A ) اولین قانون شکنی (violation): کشتیگیر کم کار با قطع کشتی یک تذکر میگیرد که در برگه داوری با P نشان داده میشود. در نظر داشته باشیم که یکی از کشتیگیران باید قبل از پایان یک دقیقه اول تایم اول به عنوان کشتیگیر کم کار معرفی و P دریافت کند. B) دومین قانون شکنی: یک اخطار به کشتیگیر خاطی داده میشود (بدون امتیاز به حریفش) و کشتیگیر فعال حق انتخاب ادامه کشتی در حالت خاک یا سر پا را دارد که در این وضعیت در برگه داوری P درون یک دایره به عنوان اخطار کم کاری نشان داده میشود. C) سومین قانونشکنی: یک امتیاز به کشتیگیر فعال داده و یک اخطار به کشتیگیر کم کار داده میشود و در این حالت نیز کشتیگیر فعال حق انتخاب ادامه کشتی را در حالت خاک یا سر پا دارد. توجه: در وضعیت B و C کشتیگیر فعال در صورت انتخاب ادامه فعالیت در حالت خاک حق انتخاب خاک معمولی و یا کنده فرنگی را دارد. باید توجه داشت که پرسش خاک یا سر پا فقط در اخطارهای کم کاری قابل اجراست. D) چهارمین قانون شکنی: کشتی قطع میشود و کشتیگیر فعال همانند ضربه فنی برنده کشتی میشود و ضمن اینکه امتیازات مثبت 0-5 است و در برگه داوری برای کشتیگیر خاطی یک P نوشته میشود. امتیازات خاک کردن حریف در شرایط متفاوت: 1. دو امتیاز برای خاک کردن حریف زمانی به کشتیگیر تعلق میگیرد که حریف خود را به طور مستقیم و یا در ادامه فعالیت در خاک خود بنشاند و بر او کنترل داشته باشد (دو دست با یک زانو یا سر، دو زانو و یک دست یا سر و دو زانو و یک دست یا سر) 2. به کشتیگیری که با فن پرتابی حریف خود را مستقیم یا با ادامه فعالیت در خاک خود بنشاند دو امتیاز تعلق میگیرد. (اگر فرود در خارج تشک باشد و مستقیم حریف را در خاک ننشاند دو امتیاز دریافت میکند) 3. اگر دو کشتیگیر در حالت مبارزه از حالت ایستاده به حالت زانو زده درآیند بلافاصله اولین کشتیگیری که به پشت حریف رود و خاک کند دو امتیاز دریافت میکند. 4. در هیچ حالتی کشتیگیر مدافع با رفتن به پشت کشتیگیر فعال دو امتیاز دریافت نمیکند بلکه این حالت خاک کردن تنها یک امتیاز دارد. 5. اگر کشتیگیری یک فن پرتابی اجرا نماید، اما موفق نشود حریف را در خاک بنشاند به شرط اینکه حریف را به پل نبرده باشد فقط یک امتیاز میگیرد. جرایم بیرون کردن حریف از تشک بوسیله هل دادن: کشتیگیر اجازه ندارد حریف خودش را با فشار و هل دادن از تشک خارج و یا قصد خارج کردن داشته باشد در این شرایط توسط داور در مرتبه اول کشتی قطع و به کشتیگیر خاطی تذکر میدهد و در صورت تکرار، کشتی قطع و به کشتیگیر خاطی یک اخطار و به حریفش یک امتیاز می دهد. با توجه به اعلام فدراسیون بین المللی کشتی FILA احتمال تغییرات مجدد در قوانین مذکور وجود دارد که پس از اعلام در اسرع وقت به اطلاع عموم خواهد رسی نظرات شما عزیزان:
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پیوندهای روزانه
پيوندها
تبادل لینک هوشمند نويسندگان
|
|||||||||||||||||
|